ПРОЕКТ 2005– АТФ – 04

 Тема на проекта:Изследване експлоатационната надеждност на транспортните средства с цел усъвършенстване поддържането

Цел на проекта: Проектът има за цел разработване на модели и методи за подобряване на експлоатационната надеждност на транспортни средства.

 

Един от основните компоненти, влияещи върху ефективността на използването на транспортните средства са разходите за техническото им поддържане. За да се усъвършенства системата за техническо поддържане е необходимо да се извършат изследвания за определяне на надеждността им и характеристиките им в конкретните условия на експлоатация. Основните системи които определят ресурса на транспортната техника и разходите за тяхното поддържане са ходовата част, бутало-цилиндровата група и горивната уредба.

Получените резултати от математичното пресмятане показват наличието на топлоизолационен ефект на повърхностният (изолационен) слой - покритие по челото но буталото включително и канала на първи бутален пръстен. При съпоставяне на температурните полета на серийно бутало и на анодирано бутало се наблюдава, че характера на изолиниите се запазва, но се променя местоположението им спрямо челото на буталото. Това позволява да се оцени преразпределението на температурния поток след нанасянето на анодното покритие.

Получените резултати от изследването на влиянието на техническото състояние на горивната уредба върху технико-икономическите параметри на двигателя  показват, че при нормалното в процеса на експлоатация износване на двигателите, оптималният по отношение на димността и ъгловото ускорение на коляновия вал ъгъл на подаване на горивото, нараства.

Ако вследствие износване на двигателя се получи стойност на димността по- голяма от допустимата, според действащия в момента стандарт, тя може да се намали. За целта е необходимо да се увеличи ъгъла на подаване на горивото до достигане на минималната стойност, а след това да се намали цикловото подаване на горивото до достигане на стойност по-малка от допустимата от стандарта.

Въз основа на решените задачи се откриват възможности за подобряване на ефективните и екологичните параметри на транспортните средства, намалява се топлинното натоварване на части на двигателите, и в резултат - подобряване на моторесурса и надеждността на транспортните средства.