Специалната част по информатика и информационни технологии се провежда под формата на тест. Проверява се подробното и задълбочено познаване на учебния материал по Информатика и Информационни технологии, застъпен в учебниците за средните училища, задължителна и профилирана подготовка за 9 и 10 клас, одобрени от МОН. Състои се от въпроси със затворен (структуриран) отговор, обхващащи всички 20 изпитни теми. Въпросите включват равнища на усвоеното знание, разбиране и приложение.
КОНСПЕКТ:
- Информация, информционни процеси и дейности. Единици за измерване на информацията.
- Позиционни бройни системи. Преминаване от една бройна система в друга. Двоична позиционна бройна система. Аритметика в двоична бройна система.
- Логически (булеви) функции. Конюнкция, дизюнкция и отрицание. Основни свойства.
- История на компютрите. Компоненти на компютърната система. Поколения компютри. Класификация на компютрите.
- Централен процесор и памет. Функционално предназначение. Основни характеристики. Структура.
- Външна памет. Входно-изходни устройства. Видове. Основни характеристики.
- Операционни системи. Същност и основни функции. Файлова система. Видове потребителски интерфейс. Основни дейности.
- Компютърни мрежи. Същност и видове компютърни мрежи. Компоненти на компютърните мрежи. Локални мрежи.
- Интернет (WWW). Видове адреси в Интернет. Работа с електронна поща, комуникация в реално време, пренос на файлове. Търсене на информация в Интернет. Web браузъри. Web документи - елементи, проектиране и създаване. Използване на скриптов език (HTML).
- Компютърни вируси. Антивирусни програми. Класификация.
- Компресиране и декомпресиране на данни. Програми за архивиране.
- Системи за текстообработка. Основни действия с текст - въвеждане, коригиране, редактиране, търсене и заместване. Форматиране на документ – промяна на параметрите на символи и параграфи, настройка на страница.
- Електронни таблици. Данни – типове и формати. Относително и абсолютно адресиране. Основни дейности - въвеждане, търсене, замяна, редактиране. Сортиране. Формули. Вградени функции. Диаграми.
- Бази от данни. Релационен модел на данните. Системи за управление на бази от данни. Работа в база от данни. Основни обекти. Създаване на заявки, формуляри и отчети.
- Компютърна графика. Графични файлови формати. Графични редактори. Създаване и обработване на графично изображение.
- Компютърни презентации. Същност. Основни понятия. Елементи на слайд. Създаване, редактиране и форматиране на съдържанието на слайд. Действия със слайдове. Ефекти в компютърната презентация.
- Алгоритми. Същност и основни характеристики на алгоритмите. Алгоритмични структури. Средства за описване на алгоритми.
- Линейни структури от данни (списък, стек, опашка). Създаване. Основни действия.
- Разработване на програми. Език за програмиране. Структура на програма. Среда за програмиране.
- Език за програмиране (Pascal, C/C++). Прости типове данни. Операции. Изрази. Присвояване. Съставни типове (масиви, записи/структури, низове/масиви от символи). Подпрограми. Предаване на параметри.
ЛИТЕРАТУРА:
- Държавни образователни изисквания за учебно съдържание по Информатика и Информационни технологии. Държавен вестник, 13.06.2000.
- Действащите учебници по информатика и информационни технологии, задължителна подготовка за 9 и 10 клас, утвърдени от МОН.
- Действащите учебници и учебни пособия по информатика и информационни технологии, свободноизбираема и задължителноизбираема подготовка 9-12 клас, утвърдени от МОН.
- Николова, Н., А.Парушева. Информатика за зрелостен и кандидатстудентски изпит. Лодос, София, 2002.
- Тодорова, М. Програмиране на C++. Сиела, София, 2004.
- Тодорова, М. Програмиране на Паскал. Учебно помагало за IX и X клас профилирана подготовка, Сиела, София, 2002.
- Смит, Т. М. Програмиране с Pascal. Принципи и методи. Техника, София, 2001.
- Хорстман, К. Принципи на програмирането със C++. ИК Софтех, София, 2000.
ОБРАЗЕЦ НА ИЗПИТНИЯ ТЕСТ:
1. Работен лист в ЕТ се нарича:
А) всяка една таблица Б) група от клетки В) съвкупност от всички таблици
Г) именувана област от клетки Д) именувана съвкупност от таблици
Отговор: А
2. Посочете стойността на променливата М след изпълнението на следния програмен фрагмент:
Текст на С++ | Текст на Паскал |
const float X=2.1; const double Y=-2.0; int M; M=5; if (X+Y>1.01E-1) if (Y-X<4.0) M=M+2; else if (X-Y>0.41E+1) M=M-2; else if (X>-Y) M=M-1; else M=5*M; | Const X=2.1; Y=-2.0; Var M: integer; … M:=5; If X+Y>1.01E-1 then if Y-X<4.0 Then M:=M+2 else if X-Y>0.41E+1 Then M:=M-2 else if X>-Y Then M:=M-1 else M:=5*M; |
А) 6 Б) 5 В) 7 Г) 3 Д) 4
Отговор: Б
3. В опашка последователно са постъпили елементи със стойности: 7, 4, 2, 5, 9 и 8. От тази опашка се изваждат последователно четири елемента, след което се добавя елемент със стойност 3. Какви стойности имат елементите, които се намират в началото и края на опашката след изпълнение на горните операции?
А) 7 и 8 Б) 9 и 8 В) 7 и 3 Г) 9 и 3 Д) 8 и 3
Отговор: Г
4. Какъв е резултатът от събирането на двоичните числа 11011 и 1001, представен като десетично число?
А) 35 Б) 36 В) 37 Г) 38 Д) 39
Отговор: Б